Dlaczego umowa o wykonanie projektu logo jest ważna?
Umowa o wykonanie logo jest bardzo ważnym elementem, którego nie można pomijać w trakcie nawiązywania współpracy z agencją reklamową. W końcu dotyczą go prawa autorskie, a więc klient będzie czuł się pewniej, kiedy zostaną mu one przekazane. A co powinno się w niej znaleźć?
Wykonanie logo, a umowa
Umowa z agencją reklamową powinna być dobrze przemyślana. Większość firm oferuje swoim klientom gotowe wzory, którymi się podpiera. Warto jednak je najpierw dokładnie zweryfikować i w ten sposób przekonać się, czy podpisanie dokumentu jest dobrym krokiem. Co ważne, tego typu wzór umowy autorskiej można dowolnie kształtować, ponieważ jest to tzw. umowa nienazwana, a więc mogą się w niej znaleźć różnorodne ustalenia.
Umowa dotycząca zlecenia logo nosi cechy nie tylko umowy zlecenia, ale również umowy o dzieło. To oznacza, że strony muszą brać pod uwagę przepisy kodeksu cywilnego, a także ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Umowa z grafikiem musi zawierać zatem treści dotyczące przeniesienia majątkowych praw autorskich do projektu logo, informacje o jego modyfikacji czy wiążące się z eksploatacją. Omawiamy to wszystko poniżej.
Osobiste prawa autorskie do logo
Stworzenie logo to wieloetapowy proces, którym zajmują się wykwalifikowani graficy. Warto zatem wiedzieć o tym, że osobiste prawa autorskie zawsze będą im się należeć. Tak naprawdę nie można ich przenieść na żadną inną osobę. Twórca logo już na zawsze w ten sposób będzie związany ze swoim dziełem. Oczywiście można to obejść, co będzie dobrym rozwiązaniem w przypadku małych oraz dużych firm i przedsiębiorców, którym zależy na tym, aby ich sytuacja prawna była jak najbardziej klarowna. Wzór umowy autorskiej może zatem zawierać zapis dotyczący tego, że twórca nie będzie rościł sobie korzyści wynikających z osobistych praw autorskich. To ważne, ponieważ nigdy nie wiadomo, jak dane przedsiębiorstwo się rozwinie, a tym samym, jaką funkcję będzie pełniło ich logo w przyszłości.
Majątkowe prawa autorskie
Prawa autorskie do logo mogą być również majątkowe. To z kolei odpowiada własności danej osoby do projektu. W umowie powinien zatem znaleźć się zapis dotyczący tej kwestii. Przedsiębiorca powinien mieć wyłączne prawo do korzystania z projektu. Te prawa powinny przejść na zamawiającego. Co ważne, w umowie zazwyczaj znajduje się zapis, że dzieje się to w chwili zapłacenia za realizację projektu. To istotny element, którego nie można pomijać, tworząc logo, ponieważ wtedy to klient decyduje o tym, w jaki sposób będzie wykorzystywać projekt, a nawet w przyszłości może go sprzedać.
Pola eksploatacji
Sprzedaż logo wymaga sporządzenia umowy, w której znajdą się także informacje na temat pól eksploatacji. Wynika to z zapisów w ustawie o prawie autorskim. Jeżeli ten element zostanie pominięty, wtedy majątkowe prawa autorskie nie przejdą na klienta. Jest to zatem niezbędny zapis w każdej umowie dotyczącej sprzedaży logo. Co ważne, pola eksploatacji muszą zostać wyraźnie wymienione!
Prawa do modyfikacji logo
Projekt graficzny a prawa autorskie w umowie to także kwestie dotyczące jego modyfikacji. To istotne, ponieważ klient będzie mógł, dzięki temu w dowolnym momencie odświeżyć logo i dopasować do nowoczesnych standardów, przygotować jego uproszczoną wersję czy nawet wykorzystać inne kolory, według własnych preferencji. Oczywiście w tym przypadku istotne jest to, żeby działać zawsze w zgodzie z księgą znaku, aby całość dobrze ze sobą współgrała, a logo po prostu nie zostało zepsute.
Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:
ABC tworzenia sklepu internetowego. Poznaj podstawy
Jak wybrać wykonawcę strony internetowej?
Co to jest Key Visual?
Omnichannel – reklama z wykorzystaniem wszystkich kanałów
Bramki płatności online – które z nich wybrać?
Czym jest system CMS i jakie są jego rodzaje?
Czym są leady?
Rebranding – czym jest, kiedy i jak go przeprowadzić?
Czym powinna charakteryzować się strona firmy?
Darmowy sklep internetowy – czy to możliwe?