GA: Dlaczego umowa o wykonanie projektu logo jest ważna? | Wojoweb Dlaczego umowa o wykonanie projektu logo jest ważna? | Wojoweb

Dlaczego umowa o wykonanie projektu logo jest ważna?

Umowa o wykonanie logo jest bardzo ważnym elementem, którego nie można pomijać w trakcie nawiązywania współpracy z agencją reklamową. W końcu dotyczą go prawa autorskie, a więc klient będzie czuł się pewniej, kiedy zostaną mu one przekazane. A co powinno się w niej znaleźć?


Wykonanie logo, a umowa

Umowa z agencją reklamową powinna być dobrze przemyślana. Większość firm oferuje swoim klientom gotowe wzory, którymi się podpiera. Warto jednak je najpierw dokładnie zweryfikować i w ten sposób przekonać się, czy podpisanie dokumentu jest dobrym krokiem. Co ważne, tego typu wzór umowy autorskiej można dowolnie kształtować, ponieważ jest to tzw. umowa nienazwana, a więc mogą się w niej znaleźć różnorodne ustalenia.

Umowa dotycząca zlecenia logo nosi cechy nie tylko umowy zlecenia, ale również umowy o dzieło. To oznacza, że strony muszą brać pod uwagę przepisy kodeksu cywilnego, a także ustawę o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Umowa z grafikiem musi zawierać zatem treści dotyczące przeniesienia majątkowych praw autorskich do projektu logo, informacje o jego modyfikacji czy wiążące się z eksploatacją. Omawiamy to wszystko poniżej.


Osobiste prawa autorskie do logo

Stworzenie logo to wieloetapowy proces, którym zajmują się wykwalifikowani graficy. Warto zatem wiedzieć o tym, że osobiste prawa autorskie zawsze będą im się należeć. Tak naprawdę nie można ich przenieść na żadną inną osobę. Twórca logo już na zawsze w ten sposób będzie związany ze swoim dziełem. Oczywiście można to obejść, co będzie dobrym rozwiązaniem w przypadku małych oraz dużych firm i przedsiębiorców, którym zależy na tym, aby ich sytuacja prawna była jak najbardziej klarowna. Wzór umowy autorskiej może zatem zawierać zapis dotyczący tego, że twórca nie będzie rościł sobie korzyści wynikających z osobistych praw autorskich. To ważne, ponieważ nigdy nie wiadomo, jak dane przedsiębiorstwo się rozwinie, a tym samym, jaką funkcję będzie pełniło ich logo w przyszłości.


Majątkowe prawa autorskie

Prawa autorskie do logo mogą być również majątkowe. To z kolei odpowiada własności danej osoby do projektu. W umowie powinien zatem znaleźć się zapis dotyczący tej kwestii. Przedsiębiorca powinien mieć wyłączne prawo do korzystania z projektu. Te prawa powinny przejść na zamawiającego. Co ważne, w umowie zazwyczaj znajduje się zapis, że dzieje się to w chwili zapłacenia za realizację projektu. To istotny element, którego nie można pomijać, tworząc logo, ponieważ wtedy to klient decyduje o tym, w jaki sposób będzie wykorzystywać projekt, a nawet w przyszłości może go sprzedać.


Pola eksploatacji

Sprzedaż logo wymaga sporządzenia umowy, w której znajdą się także informacje na temat pól eksploatacji. Wynika to z zapisów w ustawie o prawie autorskim. Jeżeli ten element zostanie pominięty, wtedy majątkowe prawa autorskie nie przejdą na klienta. Jest to zatem niezbędny zapis w każdej umowie dotyczącej sprzedaży logo. Co ważne, pola eksploatacji muszą zostać wyraźnie wymienione!


Prawa do modyfikacji logo

Projekt graficzny a prawa autorskie w umowie to także kwestie dotyczące jego modyfikacji. To istotne, ponieważ klient będzie mógł, dzięki temu w dowolnym momencie odświeżyć logo i dopasować do nowoczesnych standardów, przygotować jego uproszczoną wersję czy nawet wykorzystać inne kolory, według własnych preferencji. Oczywiście w tym przypadku istotne jest to, żeby działać zawsze w zgodzie z księgą znaku, aby całość dobrze ze sobą współgrała, a logo po prostu nie zostało zepsute.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

ABC tworzenia sklepu internetowego. Poznaj podstawy
Jak wybrać wykonawcę strony internetowej?
Co to jest Key Visual?
Omnichannel – reklama z wykorzystaniem wszystkich kanałów
Bramki płatności online – które z nich wybrać?
Czym jest system CMS i jakie są jego rodzaje?
Czym są leady?
Rebranding – czym jest, kiedy i jak go przeprowadzić?
Czym powinna charakteryzować się strona firmy?
Darmowy sklep internetowy – czy to możliwe?

Podobne

Co to jest Key Visual?

Współpraca z agencją kreatywną albo grafikiem freelancerem jest bardzo opłacalna dla wielu firm. Przede wszystkim jest to najlepszy sposób na to, żeby otrzymać profesjonalnie przygotowane grafiki, który doskonale prezentują się na stronie internetowej, a przy tym wzbudzają spore zainteresowanie użytkowników. Jeżeli w planach masz korzystanie z tego typu usług, koniecznie dowiedz się, czym jest Key Visual.

icon Czytaj dalej

Jak stworzyć logo własnej firmy i ile to kosztuje?

Poza nazwą firmy, kluczowym elementem budowania jej marki jest stworzenie logo. Pomaga ono w uzyskaniu wiarygodności i będzie nawiązywać do konkretnej branży. Profesjonalnie zaprojektowany znak pomoże Ci się wyróżnić na tle innych przedsiębiorstw i zakorzeni się w pamięci potencjalnych klientów. Będzie przyciągać uwagę i jednoznacznie kojarzyć się z Twoją marką.

icon Czytaj dalej

Porozmawiajmy

Jeśli masz pytania lub chcesz lepiej poznać naszą ofertę – zadzwoń lub napisz. Możesz też umówić się na spotkanie z nami przy przepysznej kawie.