GA: Omnichannel - reklama z wykorzystaniem wszystkich kanałów | Wojoweb

Omnichannel – reklama z wykorzystaniem wszystkich kanałów

Konkurencja w świecie realnym i internetowym jest niezwykle duża. Dziś klienci mogą sprawdzić ofertę wielu firm, nie ruszając się z domowego zacisza. To sprawia, że trzeba przemyśleć swoją strategię marketingową i sprzedażową, która powinna być skierowana na pozyskanie zainteresowania internautów. Klienci chcą nie tylko korzystnych cen, ale także jasnych i przejrzyście dokonywanych zakupów, chcą móc kupować o każdej porze dnia i nocy, bez żadnych ograniczeń.


Omnichannel – co to jest?

Omnichannel to mówiąc wprost sprzedaż prowadzona wieloma kanałami. Oznacza to zatarcie granicy między zakupami offline i online poprzez integrację różnego rodzaju metod sprzedaży. Według założeń integracja może dotyczyć zarówno aspektu technologicznego jak i biznesowego. Rozwiązania te mają przynosić klientowi te same doświadczenia względem Twojej marki i ostatecznie skłonić do interakcji oraz dokonania transakcji. System ma działać jak dobrze naoliwiona maszyna, w której każdy element ze sobą współgra: oferowane promocje, rabaty, kontakt z klientem, szybka realizacja zamówienia i łatwość w dokonywaniu zakupu.

Omnichannel zachęca do wykorzystania wielu ścieżek w dotarciu do klienta. To stworzenie rzeki z jej odnogami – tworzysz w ten sposób spójną sieć, dzięki której z Twoją ofertą zapoznaje się większa liczba odbiorców. Co ciekawe, rozwiązanie to pozwala także budować relację z klientem i jego lojalność. Twoja firma staje się zaufaną, a jeśli dokonywanie zakupów jest proste i intuicyjne, budujesz też przywiązanie do marki, co przyniesie wymierny rezultat biznesowy.

Rozwiązanie to zakłada, że klient znajduje się w centrum zainteresowania i wszystko kręci się wokół niego. Aby zbudować zaufanie, wszystkie kanały dotarcia do niego muszą zawierać spójny przekaz, niezależnie od tego, czy dokona zakupu w sklepie stacjonarnym czy online. Powinien mieć swobodę w dokonaniu tej decyzji i nie czuć się stratnym, ani oszukanym. Warto dodać, że spójność powinna dotyczyć też polityki zwrotów oraz reklamacji


Jak działa to w praktyce?

Pamiętaj, że przeciętny klient nie zwraca uwagi na to czy chce kupić coś za pośrednictwem aplikacji, strony internetowej czy stacjonarnie. On decyduje się na daną transakcję ze względu na Twój brand. Dziś aplikacje i strony www. Łączą się płynnie z social mediami. W związku z tym bardzo ważne jest to, aby każdy kanał przekazywał taką samą, spójną informację.

Załóżmy, że klient szuka butów. W związku z tym, na jego Instagramie pojawia się reklama spersonalizowana. Zaintrygowany, klika w link, który przenosi go na stronę internetową Twojego sklepu. Znajduje na niej szczegóły dotyczące butów. Ma jednak jeszcze kilka pytań odnośnie fasonu i zadaje je na czacie, który pojawił mu się w aplikacji. Ostatecznie otrzymuje wszędzie te same informacje, a dodatkowo sam może zdecydować czy zamówienie chce odebrać w sklepie, ma zostać wysłane na adres domowy czy może chce skorzystać z paczkomatu (lub innych opcji). W tym momencie klient nawiązuje kontakt z Twoją firmą na kilku płaszczyznach: zarówno ze sprzedażą online, jak i sklepem stacjonarnym.


Dlaczego warto postawić na omnichannel?

Stworzenie płynnego systemu opartego na omnichannel nie jest najłatwiejsze i pochłania wiele pracy oraz godzin. Warto jednak poświęcić trochę czasu i pieniędzy na zdobycie nowych klientów oraz rozwinięcie dzięki temu swojej działalności, budując rozpoznawalność marki.

 

  • Tak, jak klient lubi – dzięki omnichannel klienci mogą dotrzeć do Twojej firmy na wiele sposobów, wybierając ten, preferowany przez siebie, niezależnie od tego czy będzie to wizyta w sklepie stacjonarnym, czy internetowym. Kojarzą konkretną markę i to ona zakorzenia się w ich wspomnieniach.

 

  • Budowanie lojalności – czy wiesz, że średnio firmy zatrzymują około 39% swoich klientów? Te, które korzystaną z wielokanałowości mogą pochwalić się wskaźnikiem sięgającym aż 89%! Klient może bowiem nawiązać relację z marką i lepiej ją poznać.

 

  • Minimalizowanie utrudnień – zdarza się, że zakupiony przez internet przedmiot nie odpowiada klientowi. Wielu z nich nie odsyła zakupu, ponieważ to problematyczne. W przypadku omnichannel może od zwrócić przedmiot przesyłając go lub odwiedzając dowolny sklep stacjonarny. Pozwala to oszczędzić czas i nerwy. Co ważne, odwiedzając Twoją firmę w realnym świecie, być może dokona innego zakupu w sklepie fizycznym, bo coś przyciągnie jego uwagę.

 

  • Konwersja rośnie – dzięki temu, że konsument może dotrzeć do informacji o danej ofercie wieloma drogami i wszędzie uzyskuje te same informacje, marka staje się dla niego godna zaufania. O wiele chętniej dokonuje więc transakcji.

 

  • Program lojalnościowy – łączy się z budowaniem relacji z odbiorcą. Tworząc dodatkowe pakiety skierowane do stałych klientów, zatrzymujesz ich przy sobie. Może być to program oparty na punktach, dodatkowych rabatach czy prezentach. To skłania klienta do dokonywania kolejnych zakupów u Ciebie, a nie u konkurencji.

Czy omnichennel ma wady?

Rozwiązanie to niesie za sobą mnóstwo korzyści, ale nie może być zbyt różowo. Istnieją też pewne niedogodności, z którymi jednak można sobie poradzić. Jedną z nich jest korzystanie ze smartfonów. Tak, to broń obusieczna. Z jednej strony, dzięki telefonom klienci mogą do Ciebie dotrzeć, ale będą też mogli uciec. Zdarza się, że odwiedzają oni sklep stacjonarny, przymierzają kurtkę, która im się spodobała. Jest jednak dość droga, więc zwlekają z zakupem. Sprawdzają model w sieci, w poszukiwaniu tańszej oferty… i tak mogą trafić do Twojej konkurencji. Jest jednak na to sposób. Przygotuj kody QR, które umieścisz na metkach i półkach sklepowych. Po ich zeskanowaniu, klient zostanie przeniesiony bezpośrednio do Twojego sklepu online.

Może się też zdarzyć, że wprowadzenie strategii opartej na omnichannel będzie mieć dość duży wpływ na wygląd Twojego zespołu. Jeśli do tej pory poszczególne grupy zajmowały się prowadzeniem konkretnych kanałów sprzedaży, może się okazać, że ich działania nie są spójne. Na ich kanwie lepiej byłoby stworzyć jeden zespół brandingowy, który zajmie się realizacją strategii w sposób kompleksowy. Powinien on pozostawać w ścisłej współpracy z ekipą sprzedażową, która odpowiedzialna będzie za kontakt z klientem i budowanie ścieżki zakupowej.


Dla kogo jest omnichannel?

Sprzedaż wielokanałowa skierowana jest przede wszystkim do e-commerce. Jak wiadomo, za tym pojęciem kryje się wiele. Po rozwiązanie może sięgnąć wiele firm, działających w branży m.in.:

  • IT,
  • Obuwniczej,
  • Odzieżowej,
  • Gastronomicznej (sprzęty AGD),
  • RTV,
  • Jubilerskiej,
  • Motoryzacyjnej,
  • Kosmetycznej

Jeśli zastanawiasz się, czy Twoja firma może docierać do klientów, wykorzystując omnichannel, koniecznie skontaktuj się z nami. Odpowiemy na wszystkie pytania i przygotujemy dla Ciebie najlepszą strategię!

Porozmawiajmy

Jeśli masz pytania lub chcesz lepiej poznać naszą ofertę – zadzwoń lub napisz. Możesz też umówić się na spotkanie z nami przy przepysznej kawie.