GA: Rebranding – czym jest, kiedy i jak go przeprowadzić? | Wojoweb

Rebranding

czym jest, kiedy i jak go przeprowadzić?

Gdy firma istnieje na rynku od wielu lat, nieustannie się rozwija i odnosi kolejne sukcesy, powinna też nadążać za duchem zmieniających się czasów. Wiele zmienia się w konkretnych branżach, modyfikacjom ulega asortyment, język, prezentacja graficzna konkretnej marki. Warto też zadbać o wizerunek, który powinien być nowoczesny. Właśnie takie zabiegi nazywane są rebrandingiem. Jakie aspekty się na niego składają i jak przeprowadzić taki zabieg, bez uszczerbku dla firmy?

Co to jest rebranding

Przede wszystkim rebranding jest długotrwałym, precyzyjnie wdrażanym procesem, aniżeli szybkim i zdecydowanym działaniem. Każdy krok powinien być dobrze zaplanowany i przemyślany. Chodzi wszak nie tylko o to, jak postrzegane będzie przedsiębiorstwo, ale także o jego rozwój. Mówiąc najprościej, rebranding jest zmianą wizerunkową firmy. Podstawa słowa to branding, czyli tworzenie marki danego przedsiębiorstwa i zakorzenianie jej w świadomości konsumentów. Przedrostek re- świadczy o tworzeniu owego wizerunku od nowa. Warto mieć na uwadze, że nie chodzi tu wyłącznie o logo i szeroko pojęty aspekt graficzny.

Rebranding może być dokonywany na wielu płaszczyznach. Celem takiego działania jest zmiana lub umocnienie pozycji firmy na rynku poprzez pozytywne jej postrzeganie przez konsumentów. Może wiec on dotyczyć m.in.:

  • Nazwy firmy/tworzonej marki.
  • Grafiki, kolorystyki wykorzystanej w materiałach wizualnych, reklamowych, witrynach internetowych.
  • Konkretnych produktów oraz ich opakowań.
  • Hasła reklamowego.
  • Asortymentu, oferty.
  • Docelowej grupy odbiorców.
  • Sposobu dystrybucji produktów lub usług.

Aby mógł zajść rebranding firmy, działania muszą iść w parze z modyfikacją marketingu usługi, produktu, oferty. Jak to zrobić? Można zmodyfikować sposób komunikacji (używanego języka), grupę docelową (ze względu na np. wiek, płeć, miejsce zamieszkania, potrzeby). Wskazane jest uwydatnienie nowej lub innej charakterystycznej cechy danego produktu lub usługi. Można również korzystać z zupełnie nowych narzędzi (kanałów) służących komunikacji z potencjalnymi klientami.


Kiedy powinniśmy przeprowadzić rebranding?

Skoro wiemy już rebranding co to znaczy, warto zastanowić się, kiedy wdrożyć taki proces do własnej firmy. Najważniejszym jest uświadomienie sobie, że nie następuje on w ciągu jednego dnia, powinien być dokładnie przemyślany. Wprowadzony w odpowiedni sposób pomoże przedsiębiorstwu odnieść sukces. Nieprawidłowo przeprowadzony może narazić je na niemałe straty. Nie powinna być to wiec decyzja podjęta i realizowana pod wpływem chwili. Należy opracować różne rebranding strategie i wybrać tę najlepszą.

Warto zastanowić się nad odpowiedzią nad kilka pytań:

  • Dlaczego chcesz przeprowadzić rebranding i co Cię skłoniło do podjęcia takiej decyzji?
  • Czy jest jakiś problem, który to działanie ma rozwiązać w Twojej firmie?
  • Jakich skutków rebrandingu oczekujesz?
  • Czy masz zasoby finansowe oraz wiedzę do przeprowadzanie tego procesu?

Nie ma tak naprawdę jednego dobrego powodu do przeprowadzenia rebrandingu.

Może być ich wiele. Na każdy z nich wypływa inny czynnik: społeczny, gospodarczy, biznesowy itd:

  • Zmiana wizerunku firmy i komunikacji z konsumentami,
  • Zmiana właściciela firmy i tym samym jej strategii działania,
  • Ekspansja nowych rynków,
  • Fuzja,
  • Zmiana grupy docelowej odbiorców,
  • Zmiana asortymentu, wprowadzenie nowego produktu, zmiana jego szaty graficznej,
  • Zmiany zachodzące na rynku, wymuszające wprowadzenie modyfikacji działania (np. pandemia koronawirusa, kryzysy ekonomiczne),
  • Chęć bycia na bieżąco z trendami, dopasowywanie firmy do zachodzących w świecie zmian.

Jak widać powodów do przeprowadzenia rebrandingu może być naprawdę wiele. Bardzo ważnym jest to, aby w cały proces zaangażowany był nie tylko zarząd i dział marketingu, ale i liderzy pozostałych działów. Należy również zakomunikować zachodzące zmiany pozostałym pracownikom, dzięki czemu cały proces będzie jeszcze bardziej spójny, a dodatkowo pozwoli na budowanie poczucia wspólnoty wewnątrz firmy.


Jak przeprowadzić rebranding?

W praktyce: rebranding co to jest i co się na niego składa? Warto do tematu podejść ostrożnie. Tak naprawdę dopiero wdrażając proces, przekonasz się co to znaczy rebranding, ponieważ jest on czasochłonny i nie powinien być przeprowadzany po łebkach. Trudno określić jak długo powinien on trwać. Najlepiej będzie pozostawić sobie dodatkowy margines, wydłużający ten czas.

  • Przygotuj szczegółową listę konkretnych działań i omów ją z osobami bezpośrednio zaangażowanymi w proces. Pozwoli to na stworzenie spójnej komunikacji i jasne określenie działań, które należy wykonać. Sprawdźcie dwa razy, czy o niczym nie zapomnieliście. Powinno się wykazać na niej wszystkie kanały komunikacji i styczności z klientami: strona internetowa, social media oraz stacjonarna siedziba firmy.
  • Określ budżet. Wydatki przy rebrandingu są bardzo ważne. Nie będą one małe, a przeprowadzane przy mocnym ograniczaniu kosztów mogą przynieść więcej szkody, niż pożytku. Zastanów się jakie zmiany trzeba wprowadzić i w co należy zainwestować (np. nowe logo, projekt nowej strony internetowej, gadżety, ulotki, bannery, oklejanie samochodów, a nawet firmowa odzież pracowników, reklamy).
  • Zaplanuj nowe otwarcie. Dokładnie zaplanuj datę finału przeprowadzania rebrandingu. Ma być to wydarzenie, na które czeka nie tylko Twoja firma, ale i klienci. Nic nie powinno więc tego przyćmić. Bardzo dobrym momentem są np. urodziny przedsiębiorstwa, ważna data dla branży, w której działa firma. Buduj napięcie i stopniowo odkrywaj karty, wzbudzając tym powszechne zainteresowanie.
  • Zadbaj o dobrą komunikację. O powodach rebrandingu oraz korzyściach, jakie przyniesie powinieneś poinformować zarówno klientów jak i pracowników. Pracownicy powinni być zaangażowani w cały proces, dzięki czemu nie będą czuć się wykluczeni, a jednocześnie zachowasz transparentność działania firmy. Powinni wiedzieć dlaczego rebranding jest przeprowadzany i co to dla nich oznacza. Powiedz również konsumentom co zyskają, jaką nową jakość przyniosą wprowadzone zmiany.
  • Uwzględniaj wszystkie kanały komunikacji. O rebrandingu powinieneś informować w tym samym czasie za pośrednictwem wszystkich kanałów, dzięki którym kontaktujesz się z potencjalnymi klientami. Jeśli więc publikujesz informację o nadchodzących zmianach, zrób to w tym samym czasie, na wszystkich social mediach, stronie internetowej, wypuść ulotki lub inne materiały promocyjne.

Nie jesteś z tym wszystkim sam

Nasza firma od lat pomaga innym przedsiębiorstwom przygotować i przeprowadzić ten złożony i dość skomplikowany proces. Chętnie wesprzemy Cię w tych działaniach, oferując swoją wiedzę, doświadczenie i umiejętności. Przygotujemy wspólnie z Tobą plan, zajmiemy się budowaniem identyfikacji wizualnej, a na koniec pomożemy Ci zrealizować wszystkie założenia, przygotowane na liście.

 

Podobne

Czym jest identyfikacja graficzna i czy jest potrzebna?

Codziennie na świecie powstają nowe firmy, konkurencja się zagęszcza. Każdy chce zaprezentować swoje produkty i usługi jak najlepiej.

icon Czytaj dalej

Rebranding jako recepta na sprzedaż

Projektowanie stron www weszło na wyższy poziom. Obecnie w sieci można znaleźć bardzo oryginalne i nietuzinkowe propozycje, które zachwycają użytkowników. Innowacyjne pomysły same się bronią i zdecydowanie warto na nie postawić.

icon Czytaj dalej

Skąd brać darmowe zdjęcia na stronę internetową, Facebooka, Instagram albo do prezentacji?

Zastanawiasz się nad tym, skąd brać darmowe zdjęcia, które możesz z powodzeniem wykorzystać na swój własny użytek? W naszym artykule znajdziesz praktyczne wskazówki, dzięki którym urozmaicisz swoją stronę internetową, profil w social mediach albo prezentację. To jeden z doskonałych sposobów na zwiększenie zainteresowania odbiorców.

icon Czytaj dalej

Porozmawiajmy

Jeśli masz pytania lub chcesz lepiej poznać naszą ofertę – zadzwoń lub napisz. Możesz też umówić się na spotkanie z nami przy przepysznej kawie.