GA: Czy warto wejść w e-commerce i jak to zrobić? | Wojoweb Czy warto wejść w e-commerce i jak to zrobić? | Wojoweb

Czy warto wejść w e-commerce i jak to zrobić?

Od kilku lat, głośno mówi się o e-commerce. Rozwój tej gałęzi gospodarki napędziła przede wszystkim pandemia, gdy wielu przedsiębiorców zmuszonych było to przeniesienia swoich działań do internetu. To właśnie sieć pozwoliła im nie tylko na przetrwanie trudnego czasu, ale i dotarcie do większego grona klientów, a nawet na rozwinięcie skrzydeł.

Choć najbardziej znaną formą e commerce są sklepy internetowe, tak naprawdę działalność ta może odnosić się do każdej branży. Wielu przedsiębiorców zauważyło, że usług e commerce nie wolno lekceważyć. Firmy, które zaczęły działać w internecie, w sporej mierze ograniczyły wydatki na prowadzenie działalności stacjonarnej. Zgromadziły też większe grono klientów. Z tego artykułu dowiesz się e commerce co to znaczy? Dlaczego warto zacząć działać w e-commerce? Jakie są rodzaje sklepów internetowych i czy prowadzenie ich się opłaca.


E-commerce co to jest – w kilku prostych słowach

Każdy, kto zastanawia się nad tym e-commerce co to, zapewne domyśla się, że działania te mają związek z internetem. Dynamiczny rozwój nowych mediów sprawia, że warto trzymać rękę na pulsie pojawiających się trendów oraz możliwości. Usługi e commerce to jedna z takich nowości, które już zdążyły się zakorzenić zarówno w świadomości przedsiębiorców, jak i klientów.

Mówiąc najprościej, branża e-commerce co to jest, można śmiało powiedzieć, że to po prostu szeroko pojęty handel elektroniczny. Oznacza to, że transakcja odbywa się za pośrednictwem elektronicznych narzędzi, jak np. strona internetowa, sklep internetowy, aplikacja. W e biznes e commerce zarówno płatności, jak i dostawa odbywają się poza stacjonarną placówką firmy.

W e-commerce królują przede wszystkim sklepy internetowe, ale to nie jedyna możliwość na działanie w ramach tej gałęzi gospodarki. Pojęcie to mieści w sobie także np. aukcje internetowe, bankowość elektroniczną, internetowe kantory i zakłady bukmacherskie i wszystkie inne formy handlu, który prowadzony jest w internecie.


Rodzaje e-commerce w pigułce

O e-commerce można sporo powiedzieć. Przyjrzyjmy się więc kilku typom tego rodzaju handlu, z którymi możemy spotkać się w sieci. Mowa o B2C, B2B oraz C2C.

  • B2C, czyli Business-to-Consumer– To klasyczne transakcje, z którymi mamy do czynienia np. w sklepach internetowych. Jedna ze stron (firma) oferuje produkt lub usługę, które chce sprzedać, a klient decyduje się na zakup. Do sprzedaży dochodzi zazwyczaj bezobsługowo, najczęściej za pośrednictwem strony internetowej, sklepu internetowego lub aplikacji.
  • B2B, czyli Business-to-Business– W tym przypadku  firma e-commerce zawiera transakcję biznesową z inną firmą. W tym modelu budowane są relacje pomiędzy obiema stronami. Do sprzedaży dochodzi najczęściej za pośrednictwem handlowców lub specjalnej platformy B2B.

C2C, czyli Consumer-to-Consumer – tu nie istnieje stricte e-commerce firma. Do handlu dochodzi między prywatnymi osobami. Jedna z nich chce coś sprzedać, a druga zostaje kupującym. Świetnym przykładem takich platform C2C są takie serwisy jak np. Allegro, OLX, czy Vinted, a także aukcje internetowe Gumtree.


E biznes e commerce dlaczego warto działać w sieci?

Wyobraź sobie, że e-commerce to sklep internetowy, który działa nieprzerwanie, przez 24 godziny na dobę, przez okrągły rok. Nic dziwnego, że wiele firm zdecydowało się „iść” w sklepy i aukcje internetowe. Zamówienia na konkretne produkty lub usługi mogą spływać przez całą dobę, w różnych miejsc w mieście, kraju czy na świecie. Rozwiązania e commerce przynoszą szereg korzyści firmom, które zdecydują się na ich wprowadzenie. Jedną z najważniejszych jest ograniczenie wydatków. To zaczęło być widoczne już po lockdownie w Polsce. Wiele firm zdecydowało się zwinąć biznes stacjonarny i pozostało przy sprzedaży internetowej. Ograniczono koszt związany z wynajmem lokalu, a także z dodatkowym zatrudnieniem. E commerce company mogą elastycznie dostosowywać się do zmieniających się trendów i szybko reagować np. na zmiany gospodarcze czy nowe potrzeby klientów.

  • Lepsza opcja na start – branża e-commerce doceniana jest głównie przez młode firmy, które dopiero wchodzą na rynek. Wiąże się to z niższymi nakładami np. na wynajem stacjonarnej siedziby sklepu. Biznes internetowy również łatwiej jest rozkręcić, niż ten stacjonarny.
  • Obniżenie kosztów prowadzenia działalności – nowo otwarty sklep internetowy to zupełnie inny poziom wydatków, niż uruchomienie stacjonarnej placówki. Odpada poszukiwanie lokalizacji, wysoki czynsz, zatrudnianie większej liczby pracowników, dodatkowe opłaty za media, plus szereg innych inwestycji.
  • Brak barier – e commerce e business może objąć zasięgiem cały świat. O wiele łatwiej jest dotrzeć do klientów z innego kraju lub nawet innego kontynentu.
  • Szeroki asortyment – o ile w sklepie stacjonarnym jesteś ograniczony jego powierzchnią, o tyle w przypadku e commerce w sklepie internetowym możesz zamieścić dowolną ilość produktów. Co ważne, oferowanego towaru nie musisz mieć nawet w magazynie. Wystarczy dodać adnotację o czasie oczekiwania na realizację zamówienia.
  • Nieograniczony dostęp do sklepu – klienci mogą dokonywać zakupów 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
  • Przyjazny marketing – marketing, który prowadzi branża e-commerce może również opierać się na reklamie w sieci. Łatwiej dostosować ją do zmieniających się trendów oraz potrzeb konsumentów.

E commerce how to..? – podstawowe know-how

Rynek e-commerce w Polsce nieustannie się rozrasta. To najlepszy dowód na to, że działanie w ramach tej gałęzi gospodarki wcale nie jest takie skomplikowane. Zastanów się, jaki e-handel chcesz rozkręcić. Musisz wiedzieć co będziesz sprzedawać, jaka platforma produktów i usług będzie Ci potrzebna. Warto też przyjąć cele, a więc np. jaki ruch ma generować sklep po miesiącu, pół roku, roku… Od tego zależy, jakiego budżetu będziesz potrzebować oraz po jakie narzędzia warto sięgnąć.

Rozwiązania, które proponuje e commerce na świecie to m.in.:

  • Sklep internetowy
  • Sklep dropshippingowy
  • Marketplace
  • Strona internetowa z opcją sprzedaży (sklep internetowy)
  • Kursy e-learingowe
  • System zamówień, skierowany do branży HoReCa
  • Portale aukcyjne
  • Serwisy ogłoszeniowe
  • Sklep omnichannel
  • Sklep B2B
  • System rezerwacji

 Aby stworzyć projekt e commerce warto więc określić cel, jaki ma osiągnąć Twoja działalność w sieci. Gdy podejmiesz tę decyzję i wskażesz wysokość budżetu, który chcesz przeznaczyć na to rozwiązanie, należy wybrać najlepszą platformę. Przed Tobą kolejny dylemat: stworzyć i prowadzić sklep samodzielnie czy może zlecić to firmie zewnętrznej? Wybrana platforma powinna być przyjazna użytkownikowi i ułatwiać administrację sklepu internetowego. Później nadejdzie czas na podjęcia działań praktycznych, polegających na stworzeniu online e commerce. To, czy wszystko przebiega zgodnie z założeniami zawsze możesz sprawdzić. Polecamy, aby sprzedaż internetowa statystyki były regularnie przeglądane przez Ciebie lub wyznaczone w tym celu osoby.

Jeśli chcesz rozpocząć swoje działanie e-commerce, ale nie wiesz jak lub nie masz doświadczenia w tej branży, chętnie pomożemy Ci rozwinąć skrzydła w internecie. Nasza firma zajmuje się wspieraniem e-handlu od lat. Nieustannie zdobywamy nowe umiejętności, śledzimy trendy i nowe narzędzia.

Sprawdź najpopularniejsze wpisy na blogu:

ABC tworzenia sklepu internetowego. Poznaj podstawy
Jak wybrać wykonawcę strony internetowej?
Co to jest Key Visual?
Omnichannel – reklama z wykorzystaniem wszystkich kanałów
Bramki płatności online – które z nich wybrać?
Czym jest system CMS i jakie są jego rodzaje?
Czym są leady?
Rebranding – czym jest, kiedy i jak go przeprowadzić?
Czym powinna charakteryzować się strona firmy?
Darmowy sklep internetowy – czy to możliwe?

Podobne

Darmowy sklep internetowy – czy to możliwe?

Obecnie większość firm przenosi sprzedaż do sieci. To dość oczywiste rozwiązanie, ponieważ coraz więcej użytkowników, w szczególności tych z młodego pokolenia, decyduje się na robienie zakupów w internecie.

icon Czytaj dalej

Jak stworzyć tani sklep internetowy?

Chcesz przenieść sprzedaż do sieci, jednak nie za bardzo wiesz, jak się za to zabrać? Absolutną podstawą będzie stworzenie własnej platformy sprzedażowej.

icon Czytaj dalej

Czy warto zdecydować się na platformy SaaS?

Platformy SaaS to tzw. platformy abonamentowe, które w Polsce są dość powszechnie wykorzystywane. Jeżeli zastanawiasz się nad tym, czy to rozwiązanie będzie odpowiednie dla Ciebie, przeczytaj nasz artykuł, w którym znajdziesz odpowiedź na to pytanie.

icon Czytaj dalej

Porozmawiajmy

Jeśli masz pytania lub chcesz lepiej poznać naszą ofertę – zadzwoń lub napisz. Możesz też umówić się na spotkanie z nami przy przepysznej kawie.