GA: Black Hat SEO – czym jest i jakich technik unikać? | Wojoweb Black Hat SEO – czym jest i jakich technik unikać? | Wojoweb

Black Hat SEO – czym jest i jakich technik unikać?

Wysoka pozycja w bezpłatnych wynikach wyszukiwania jest pragnieniem wielu osób i firm. To właśnie to miejsce często decyduje do zawodowym sukcesie, sprzedaży, popularności. Aby osiągnąć cel można skorzystać z dwóch ścieżek SEO. To white hat oraz black hat. Pierwsza z nich pochłania wiele czasu, uczy cierpliwości, wymaga sporej wiedzy w temacie. Nagradza nas wzrostem w pozycjach wyszukiwania na długi czas. Druga natomiast daje efekty szybko, jest nieskomplikowana, ale nie gwarantuje sukcesu.

Jeszcze kilka lat temu pozycjonowanie nie było tak wymagającym zajęciem, jak teraz. SEO black hat było w zupełni wystarczające do osiągnięcia upragnionych rezultatów i zajęcia wysokiego miejsca w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowaniem mogli zajmować się nie tylko eksperci i przychodziło im to bez większego trudu.

To nie mogło trwać wiecznie. W pewnym momencie Google ruszyło. Pojawiły się aktualizacje algorytmów i karanie stron internetowych, które opierały się na łatwiejszej, ale niezbyt uczciwej drodze, jednocześnie wprowadzając bałagan do organicznych wyników wyszukiwania.

Z tego artykułu dowiesz się czym jest black hat SEO, na czym polega i dlaczego wcześniej wiele osób sięgało po to rozwiązanie.

Wypełnij brief

Co to jest Black Hat SEO?

Praktycznie każda strona, które znajduje się w wysokich wynikach wyszukiwania trafia tam, ponieważ, komuś na tym zależało. Takie rzeczy nie dzieją się bez wiedzy właściciela witryny. Jak to w życiu bywa, są dwie drogi do osiągnięcia sukcesu: ciężką pracą oraz na skróty. Black Hat SEO – samo określenie ‘black hat’ wywodzi się z kina. Wykorzystywane było do określania czarnych charakterów. Dziś jest to jedna z metod pozycjonowania strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania. Kieruje się naruszaniem zasad korzystania z wyszukiwarki. Jest skoncentrowana na określonym wyniku. Nastawiona jest na przechytrzenie algorytmów, nie dba o intencje oraz potrzeby internautów. Wykorzystywanie black hat może skutkować czasową karą lub nawet całkowitą blokadą strony internetowej.

Technika ta jest piętnowana przez środowisko SEO, ponieważ ma na celu oszukanie algorytmu wyszukiwarki. W rzeczywistości nie działa do na korzyść internautów, ponieważ nie rozwiązuje ona zadawanych pytań i problemów użytkowników. Black hat pozbawione jest merytorycznej i pomocniczej treści. Wykorzystuje nieuczciwe metody do zajmowania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Wypełnij brief

Jak wyszukiwarka ocenia techniki Black Hat?

Przez ostatnie lata jakość wyszukiwania znacząco się poprawiła. Zarówno Google jak i inne wyszukiwarki obrały za cel dobro użytkowników. Zespołom zależy na tym, aby internauci otrzymywali rzetelne treści i bez problemu znajdywali odpowiedni na swoje pytania. Z tego względu coraz częściej wyłapywane i banowane są strony, które nie oferują merytorycznej wiedzy, a propagują jedynie spam.

SEO black hat nie współgrają z dzisiejszymi wartościami, prezentowanymi przez wyszukiwarki. Mają za nic etykę i stosują praktyki, które mają przynieść krótkofalowy sukces, bez oglądania się na uczciwość. Co ciekawe, im więcej ruchu pojawia się na tak nieuczciwie promowanej stronie, tym dotkliwsze kary stosuje np. Google.

Wypełnij brief

Techniki Black Hat w SEO

Zespół Google bardzo poważnie podchodzi do oceny wybranej metody pozycjonowania. W 2012 roku, serwis Google zamieścił link z atrybutem dofollow we własnym wpisie, który dotyczył przeglądarki Google Chrome. Link stanowił część treści, która była sponsorowana. Działanie to zostało uznane za praktykę black hat. Zespół Google Webspam zadziałał bez sentymentu i wyciągnął konsekwencje wobec swojej własnej firmy. Została ona ukarana zmniejszeniem wartości podstrony Google Chrome. Blokadę nałożono na 60 dni. Obserwatorzy natychmiast zauważyli, że przełożyło się to drastycznym spadkiem pozycji dla frazy „przeglądarka”.

Aby nie wpaść w pułapkę choćby nieświadomego stosowania black hat SEO, warto poznać techniki, za których wykorzystanie przeglądarka nakłada kary.

Wypełnij brief

Upychanie słów kluczowych

W ostatnich latach mogliśmy zaobserwować wysyp treści, w których dochodziło do upychania fraz kluczowych. Oznacza to, że w tekście pojawia się mnóstwo słów kluczowych, które nie mają nic wspólnego z merytoryką wypowiedzi. Pozwalało to na zwiększanie pozycji strony w rankingu wyszukiwania. Frazy dodawane w różnych odmianach – użytkowane nierzadko w nienaturalny sposób nie dodawały wartości materiałom i prowadziły do rozczarowania internautów.

Dziś powtarzanie słów kluczowych i stosowanie wielu fraz, szczególnie w krótkich tekstach skutkuje tym, że strona internetowa może w ogóle nie być zauważana przez przeglądarkę w kontekście tej najważniejsze.

Wypełnij brief

Maskowanie treści

Metoda ta polega na stworzeniu dwóch wersji treści, zawartych na stronie internetowej. Jedna z nich przeznaczona jest dla robotów Google, a druga ukazuje się oczom internautów. Jak wygląda to w praktyce? Bardzo często wchodząc na stronę, która używa tej techniki black hat SEO, oczom użytkownika ukaże się grafika lub animacja. Google natomiast widzieć będzie w nich teksty, które wypełnione są po brzegi frazami kluczowymi.

Wypełnij brief

Ukryte przekierowania

Polityka wyszukiwarek jest jasna. Użytkownik powinien widzieć i być świadomy istnienia wszystkich treści, które zamieszczone zostały na stronie internetowej. Techniki wykorzystywane przez „czarny kapelusz” mogą w dłuższej perspektywie czasu przynieść wyłącznie kiepski rezultat. Dotyczy to zarówno linków jak i kontentu.

Algorytm oszukiwany jest na kilka sposobów:

  • Ukrywany tekst przybiera kolor tła,
  • Twórca manipuluje stylem CSS i w efekcie zamieszcza treść poza widocznym ekranem,
  • Linki mogą zostać ukryte nawet pod jednym znakiem,

Nieuczciwe praktyki zakładają też wykorzystywanie czcionki w rozmiarze 0.

Wypełnij brief

Niska jakość zawartości

Tworząc treści na stronę, warto zadbać o ich jakość. Temu również coraz uważniej przyglądają się algorytmy. Niemerytoryczne wpisy, odchodzące od tematu, próbujące oszukać użytkownika sprawiają, że wyszukiwarka postrzega taką stronę internetową jako mało cenną. W proceder ten wchodzi zarówno tworzenie treści niezgodnych z tematem, niezrozumiałych na użytkownika, kopiowanie ich z innej witryny lub powielanie swoich własnych postów.

Tworzenie oryginalnych treści, które charakteryzują się ważnym, merytorycznym i rzetelnym przekazem jest niezwykle ważne dla wyników pozycjonowania. Takie teksty są chętniej czytane przez użytkowników i w naturalny sposób zajmują wyższe pozycje na listach wyszukiwania.
Wypełnij brief

Niewidoczna treść

Mowa w tym przypadku o ukrytej treści, która istnieje na stronie internetowej. Użytkownik jednak nie ma do niej dostępu i nie jest świadom jej obecności. Wykorzystuje się w tym celu frazy kluczowe, które przybierają kolor tła witryny. Słowa kluczowe mogą na chwilę podnieść wyniki wyszukiwania, ale nie utrzymają ich na wysokich pozycjach długo. Stawiając na treści, które odpowiadają na zapytania internautów, nie ma potrzeby, aby ukrywać dodatkowe frazy kluczowe.

Wypełnij brief

Płatne linki

To metoda, która może pozbawić Cię czasu, wysokiej pozycji w rankingu wyszukiwania i pieniędzy. Profil linków stanowi jedno z ważniejszych kryteriów przy tworzeniu rankingu. W związku z tym oferowanie i kupowanie linków zewnętrznych jest zabronione. Linki stworzone do manipulacji tzw. PageRank już teraz uznawane są przez roboty za nieetyczne i surowo karane.

Wypełnij brief

Farmy linków

Dla algorytmu bardzo istotna jest liczba linków, które prowadzą do konkretnych stron internetowych. Nic więc dziwnego, że osoby, które chcą szybko osiągnąć sukces tworzą tzw. farmy linków. To swoiste zaplecze linków, w których króluje bylejakość, niskiej jakości treści, wypełnione frazami kluczowymi. Na szczęście Google już teraz potrafi weryfikować tego typu linki, które napotyka na swojej drodze. Obniża pozycję w rankingu stronom, w których są one zakotwiczone. W efekcie – zamiast zyskiwać – tracisz.

Wypełnij brief

Prywatne blogi (PBN)

PBN to z angielskiego: „Prywatna sieć blogów”. Nie mają one nic wspólnego z popularnymi blogami, które są chętnie śledzone przez setki, tysiące, a czasem i nawet miliony użytkowników. To autorytatywne strony www, których zadaniem jest wyłącznie bycie zapleczem dla linków. To zjawisko, które przypomina wspomniane wcześniej farmy linków. Mają ten sam cel. W przypadku PBN wykorzystuje się domeny, które kiedyś cieszyły się zaufaniem, ale już wygasły i ich prowadzenie nie jest kontynuowane.

Dziś wyszukiwarki są bardzo uwrażliwione na odnajdywanie tego typu stron internetowych i analizowanie ich treści. W przypadku znalezienia – strona, na której linki są zakotwiczone może spodziewać się poważnych problemów.

Wypełnij brief

Jak taktyki Black Hat SEO wpływają na efekty pozycjonowania?

Droga na skróty często wydaje się być atrakcyjna, szczególnie dla osób początkujących w SEO lub takich, które liczą na szybki zysk. Należy jednak pamiętać, że black hat w dłuższej perspektywie negatywnie wypływa na wyniki pozycjonowania strony w wyszukiwarce. Google nieustannie ulepsza i usprawnia swoje algorytmy, nastawiając je na wykrywanie „czarnego SEO”. Ryzyko wpadki jest naprawdę bardzo wysokie i wiąże się przynajmniej ze spadkiem w rankingu pozycjonowania. Odbudowanie pozycji będzie bardzo trudne.

Jak postępuje wyszukiwarka w przypadku wykrycia black hat SEO? Wiele zależy od rangi przewinienia i jego powtarzalności. Na witrynę może zostać nałożone specjalny filtr, który obniża pozycje wyszukiwania. Może dojść także do zablokowania strony. Wiąże się to z całkowitym jej usunięciem z wyników wyszukiwania. Nie musi być to jednak banicja na stałe. Witryna może zostać przywrócona do wyszukiwarki, gdy wszystkie błędy zostaną naprawione. Wspięcie się ponownie wysoko będzie wymagało ogromnego nakładu pracy oraz czasu.

Wypełnij brief

Jak uniknąć Black Hat SEO na swojej stronie?

Wbrew pozorom, uniknięcie black SEO nie jest wcale takie trudne. W tym celu zaleca się zmianę podejścia w tworzeniu treści na strony internetowe. Zaleca się, aby witryna była wygodna i intuicyjna w obsłudze, a to tego pożyteczna dla użytkownika. Zanim wprowadzisz w życie konkretne rozwiązanie z zakresu SEO, postaw się w roli internauty i zastanów się, czy pomoże ono gościom, którzy odwiedzą Twoją witrynę. Bardzo ważna jest też motywacja.

Wypełnij brief

Co się liczy dziś:

  • Tworzymy strony internetowe dla odbiorców, a nie wyszukiwarek,
  • Powinniśmy być uczciwi względem użytkowników i oferować im pomocne treści,
  • Nie stosujemy sztuczek, nie decydujemy się na drogę na skróty, aby poprawić swoją widoczność w wynikach wyszukiwania,
  • Pracujemy nad wyróżnieniem się na tle konkurencji.

Może się nam czasem wydawać, że konkretne rozwiązanie SEO będzie najlepsze dla naszej strony internetowej, a jednocześnie przełoży się na jej pozycję w rankingach. Warto wówczas zadać sobie pytanie, czy użycie takiej strategii byłoby równie pożądane, gdyby wyszukiwarka nie istniała?

Sięganie po „czarne SEO” powszechnie uznawane jest za nieetyczne. Czasami jednak kierowanie się strategią White Hat SEO również może przynieść nam niechciane efekty. Gdy pojawia się nacisk na uzyskanie szybkich rezultatów, a kampania prowadzona jest intensywnie, może być uznawana za działanie niepożądane. Bardzo ważne jest więc to, aby dokładnie przemyśleć strategię SEO, która ma zostać wdrożona. Pamiętaj o tym, że pośpiech jest złym doradcą, a na uzyskanie upragnionych wyników trzeba pracować sukcesywnie.

Podobne

Czym są wtyczki WordPress i jak je znaleźć?

WordPress w dużej mierze opiera się na wtyczkach, które dodają nowe funkcjonalności, a także rozbudowują te, które już istnieją. To przede wszystkim nowe możliwości, które usprawnią funkcjonowanie Twojej witryny.

icon Czytaj dalej

Jak zacząć swoją przygodę z WordPressem?

Z pewnością obiło Ci się o uszy hasło: WordPress. To niezwykle modna platforma, szczególnie wśród osób, które chciałyby samodzielnie przygotować swoją pierwszą stronę internetową. Tym artykułem powiemy Ci czym właściwie jest WordPress i jak z niego korzystać.

icon Czytaj dalej

Czym jest kokpit? Najważniejsze informacje

Nie bez powodu WordPress cieszy się tak ogromną popularnością. Jest to najchętniej używana platforma do tworzenia stron internetowych oraz blogów – nie tylko w Polsce, ale tak naprawdę na całym świecie. Dla nowych użytkowników trudne może okazać się rozróżnienie pomiędzy wpisami a stronami. W naszym artykule znajdziesz odpowiedź na pytanie, kiedy się ich używa.

icon Czytaj dalej

Porozmawiajmy

Jeśli masz pytania lub chcesz lepiej poznać naszą ofertę – zadzwoń lub napisz. Możesz też umówić się na spotkanie z nami przy przepysznej kawie.